top of page
Keresés
  • Maria Vanyovszki

6 élményajándék ötlet - Nem csak karácsonyra

Legértékesebb ajándék, amikor az időnket és a figyelmünket adjuk a másik embernek. A jelen bejegyzésben leírt időtöltési ötletek nemcsak szórakoztatóak, de valami új tapasztalatot is adnak magadról, a másikról és kettőtök kapcsolatáról.


Ráadásul mindegyik fenntartható, rendhagyó, ingyen van és szívből jön.


Az időn kívül tedd hozzá a nyitott szíved és a játékos elméd. Magam is így alkottam és teszteltem őket


1. Álom párbeszéd

Kinek?

Olyan családtagnak vagy barátnak, aki szeret beszélgetni, és egyébként nem beszéltek arról, hogy miket szoktatok álmodni.

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább egy órát.

Hogyan?

Meghívhatod egy hangulatos kávézóba, vagy egyéb olyan helyre, ami neki kedves. Lehet ez valamelyikőtök otthona is, ami neki komfortosabb.

Mondd el neki, hogy álmokról fogtok beszélgetni. Az alábbi témákból választhat: Mit álmodott az éjjel? Milyen visszatérő álmai vannak? Mi a legemlékezetesebb álma?

Amikor elmeséli az álmát, kérdezz rá a szimbólumokra. Ne azt nézzétek, hogy az álmoskönyvek szerint mi mit jelent, hanem az ő számára. Pl. ha vízzel álmodott, számára mit jelent a víz az életében. Stb. Aztán váltsatok.

Ha az idő engedi, és belejöttetek, menjetek tovább a kihagyott kérdésekkel.


Hatás:

Az álmokról beszélgetni nemcsak jó érzés, de izgalmas önismereti és egymás megismerési lehetőség is. Az álmok mindig üzennek, és ezeket az üzeneteket sokkal hatékonyabban megfejthetjük, amikor egy másik embernek mesélünk róla, és minél részletesebben kifejtjük neki, ő pedig figyelmesen kérdez tovább.


2. Közös éneklés

Kinek?

Olyan családtagnak vagy barátnak, akiről tudod, hogy szeret vagy szeretett énekelni.

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább egy órát, és mást nem zavartok vele.

Hogyan?

Készülj egy dallal. Válassz olyat, ami neked kedves és neki is tetszhet.

Először őt kérd meg, hogy énekeljen el egy számára kedves dalt. Majd tanítsa meg neked is, vagy ha hosszú, elég a refrént, és énekeljétek el együtt is. Akár többször.

Utána énekeld el a dalt, amivel te készültél. Ha tetszik neki, tanítsd meg neki az egészet, vagy legalább a refrént és énekeljétek együtt ezt is.

Gratulálok! Egyből két közös dalotok van, amikkel akár fel is léphettek további barátok és családtagok előtt, és máris kipipálhattok további ajándékokat ;)


Hatás:

Az éneklés javítja az egészségi állapotot, erősíti az immunrendszert. Megnöveli a vér oxigénszintjét, csökkenti a stressz-szintet és a vérnyomást, emellett oxitocint is felszabadít, amely ellazultabbá, a társas kapcsolatra nyitottabbá teszi az embert. Az éneklés során szabályozottá válik a ki- és belégzés, ami hasonló hatást gyakorol a testünkre, mint a jógázás vagy a meditálás: oldódik az izmok feszültsége, ezáltal csökken a kortizol nevű stresszhormon mértéke a vérünkben.


3. Tánc extázis

Kinek?

Bárkinek

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább 1 órát.

Hogyan?

Válassz egy random zenelistát, vagy készíts egy mixet, aminek legyen egy felvezető, lazább része, aztán egy döngetősebb, táncolós, majd pedig egy levezető, finom hangulat.

Válasszatok olyan helyet, ahol van kettőtök számára tér csápolni. Kényelmes ruházat legyen rajtatok. Készítsetek be inni sok vizet, és lehetőleg mellőzzétek az alkoholt vagy egyéb hangulatfokozókat. Bízzatok magatokban és a zenében, és élvezzétek a közös időt. Tanuljatok egymástól bolond mozdulatokat. Ha belejöttetek, mehet a tánc több órán keresztül is.

Ha kidőltök, válthattok az 5-ös vagy a 6-os ajándékötletre ;)


Hatás:

A szabad tánc meditatív hatású. Segíti a feszültségek oldását, a stresszel való megküzdést és a nyugalmi állapot elérését. A külső hatások nélkül megélt, saját, akár bolondos mozdulatsorok felszabadítanak. A rendszeres tánc hozzásegít a jobb koordinációhoz, mozgékonysághoz és a rugalmassághoz. Folyamatosan javul tőle az egyensúly és a térérzékelés. Növeli az önbizalmat nemcsak mentális, hanem fizikai értelemben is.

A közös táncolás révén nő a bizalom a másik iránt, az elfogadás és az önelfogadás.


4. Közös rajzolás

Kinek?

Bárkinek

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább 2 órát.

Hogyan?

Vigyél magaddal egy csomag színes ceruzát. Válasszatok ki négyet-négyet. Mindegyikőtök használhatja a másik által választott négy színt is.

Vegyetek elő egy-egy lapot és tegyetek be zenét. Kérdezd meg az ajándékozottad, hogy random válogatás legyen, vagy az ő kedvenc zenéi. A zene ihletésére készítsetek egy-egy rajzot arról, amit a jövő évre kívántok egymásnak.

Amikor kész van a rajz, adjátok át és beszélgessetek róla.

Előbb te kérdezd az ajándékozottad, hogy mit lát a rajzodban. Milyen a hangulata? Mit jelentenek neki az általad használt színek, formák? Mit üzen neki? Hogyan folytatná? Ezután mondd el, hogy te mit akartál ezzel a rajzzal kifejezni és kívánni neki.


Hatás:

A rajzolás megnyugtat, oldja a feszültséget, teljesen kikapcsol, relaxáló hatása van. Nemcsak annak, aki csinálja, hanem annak is, aki mellett alkotnak. Így amikor többen egymás mellett rajzolnak, annak még hatékonyabb a meditatív érzete.

Az egymásnak rajzolás révén a szívintelligenciánk szólítja meg a másikat. Felszabadulnak az érzelmek, és a gondolatok mellett megszólalnak az érzések is. A kérdezéssel izgalmas beszélgetés jön létre, amik teljesen új felismerésekhez vezethetnek.


5. Ablakon bambulás

Kinek?

Olyan családtagnak vagy barátnak, akivel rég ültetek egymással csak úgy, téma és feladat nélkül.

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább 30 percet, lehetőleg nappal. Ha már sötét van, olyan irányú ablakot válasszatok, amiből kinézve világítással ellátott helyre láttok, nem a vak sötétségbe. Fontos, hogy legyen mit nézni, még ha az egy üres tűzfal is.

Hogyan?

Keressetek egy olyan ablakot, ami elé mindketten le tudtok ülni, hogy az fél óráig kényelmes legyen. Úgy nézzetek ki az ablakon, ahogy a tévét, a mobilt, a táblagépet, vagy egyéb monitort bámulnátok: hol érdeklődve, hol belebambulva. A mozgó érdekességeket nyugodtan kövessétek a szemetekkel, legyen az személy, kisállat, mozgó felirat vagy kép. Ha valami megtetszik, osszátok meg a másikkal, hogy mit láttok, miért tetszik, Kommenteljetek ;)


Hatás:

Jelenlegi valóság érzékelésünk nagy százaléka az elektronikai eszközök tartalmain keresztül jut el hozzánk. Ez egy nagyon durva szűrő, amit mesterséges intelligencia rak össze az esetek nagy százalékában mások gazdasági céljait szem előtt tartva. Ezáltal szűkíti a látóterünket és a valóságról valót tudásunkat, amik lelki és mentális elégedetlenséghez, egyéb problémákhoz vezethetnek.

Ehhez képest az ablakon nagyon ritkán nézünk ki hosszan. Pedig a közvetlen valóság ott halad el minden nap. Ismerd meg a megajándékozottad közvetlen valóságát és ezzel segítsd az ő valóságérzékelését is.

Az ablakon bambulás egy kifejezett meditatív élmény. Az így együtt töltött idő új beszédtémákhoz, tapasztalásokhoz és felismerésekhez vezethet nemcsak egymásról és a világról, hanem magadról is.


6. Közös délutáni szunyókálás

Kinek?

Olyan családtagnak vagy barátnak, akivel egyébként nincs együtt alvásos tapasztalatotok, és feltételezésed szerint vágyik egy jó pihenésre.

Mikor?

Amikor rá tudtok szánni legalább két órát.

Hogyan?

Lehetőleg kényelmes, nappali ruházat legyen rajtatok. Keressetek egy kanapét, vagy egyéb olyan fekvőhelyet, ami nem az éjszakai, hanem a nappali édes, luxuspihenés érzetét erősíti. Elsőre szokatlan lehet, így - akármilyen fáradtak is legyetek, időbe telhet, mire mindketten el tudtok aludni. Használhattok hozzá alvást segítő relaxációs hanganyagot.

Ébredés után osszátok meg az élményt, és az álmokat az 1-es ajándékötlet leírása szerint.


Hatás:

Mindannyian tudjuk, hogy a délutáni szunya számtalan előnnyel jár: csökkenti a fáradtságot, fokozza az éberséget, hozzájárul a jobb memóriához és a jobb teljesítményhez.

A közösen megélt szunyókálás megtöbbszörözi az édes luxuspihenés relaxáló hatását. Gondoljatok csak a Jóbarátok történetében Joey és Ross esetére, akik szégyenkezve merték bevallani, hogy életük legjobb szunyája volt, amikor egymásra dőlve ébredtek a kanapén.



Ha nem tudod, melyiket válaszd, bízd az ajándékozottadra, válasszon ő. Azt is izgalmas lesz megtapasztalni, hogy ki mennyire marad a komfortzónáján belül, és melyikőtök számára lesz nagyobb a kilépés.


___________

A fenti ötletek szakmai használata, publikálása, ill. egyéb, magáncélon túli alkalmazása tilos.

A kép privát fotó, készítette: Vanyovszki József.



bottom of page